Harslakzwam – (Ganoderma resinaceum).

Afgelopen weekend heb ik een bezoek gebracht aan natuurgebied Het Schuitwater. Tot mijn verbazing trof ik daar een zwam aan van 50 cm lang en 25 cm breed op een moeraseik. Ik had zo`n grote zwam nog nooit gezien midden in de zomer.Dus een paar foto`s gemaakt en ze op Mijn Waarnemingen geplaatst.

DSCN0611

Op de volgende foto heb ik een 1 euro muntstuk erop gelegd voor de grote van de zwam.

DSCN0614

Zondagavond kreeg ik een e-mail van Mijn Waarnemingen met het verzoek om de zwam een wasbeurt te geven zodat hij beter te herkennen was.Volgens hun lagen er allemaal sporen op. Dus vandaag weer naar Het Schuitwater met een fles water en een poetslap en inderdaad er kwam een totaal andere zwam te voorschijn. Het bleek de Harslakzwam – Ganoderma resinaceum te zijn.

DSCN0685

De harslakzwam is een zwakteparasiet van oude loofbomen, die ook nogal eens in parken en op landgoederen kan worden aangetroffen op vooral oude beuken en Amerikaanse eiken. De vruchtlichamen ontwikkelen zich in de zomer en komen in augustus tot volle wasdom om tot in oktober hun witte sporen te verspreiden.

DSCN0689

Het was leuk om samen met de experts zoiets te ontdekken.

